Zaciski na prowadnice liniowe to elementy często implementowane w maszynach i różnorodnych systemach, przeważnie w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Jednak mogą być one stosowane również do wyhamowywania różnych mas czy też do precyzyjnego pozycjonowania.
Najprostszym technicznie rozwiązaniem są zaciski ręczne. Dostępne są trzy serie produktów służące do zastosowania na prowadnicach standardowych, miniaturowych oraz prętowych. Zaciśnięcie następuje za pomocą dźwigni.
Elementy ściskające są symetrycznie zaciskane bądź na szynie bądź wokół osi prowadnicy (w zależności od serii), co zapewnia równomierny rozkład siły. Ten rodzaj zacisków jest bardzo dobrym rozwiązaniem we wszystkich aplikacjach, w których nie ma potrzeby natychmiastowego hamowania i działania, natomiast kluczowe jest precyzyjne mocowanie.
W przypadku większych układów oraz maszyn wykorzystujących w swojej konstrukcji olej praktycznym rozwiązaniem są hydrauliczne zaciski i elementy hamujące. Dzięki dużej powierzchni kontaktowej (pokrytej specjalną okładziną hamującą) elementy te pozwalają na uzyskanie dużej sztywności osi. Olej działa poprzez mechanizm tłokowy na szynę. Sprężyna zapewnia wstępne napięcie układu a technologia ciśnieniowej membrany gwarantuje pewność działania.
Klasycznymi elementami ściskającymi produkcji firmy Zimmer są pneumatyczne zaciski i elementy hamujące. Charakteryzują się one przede wszystkim zwartą i solidną obudową oraz wytrzymywaniem dużej siły nacisku a także precyzyjnym mocowaniem. Duże doświadczenie konstruktorów pozwoliło na rozwinięcie kilku serii produktów dostosowanych do różnorodnych aplikacji.
Elektryczny sposób generowania siły zaciskającej wykorzystują zaciski z serii LCE. Zaciski z tej serii umożliwiają otwieranie lub zamykanie przez podawanie napięcia. Mogą być stosowane w maszynach, w których istnieje potrzeba automatycznego blokowania jakiegoś elementu, a nie posiadają one złożonych systemów hydraulicznych czy pneumatycznych. Zaciski z serii LCE mogą służyć również do zabezpieczania elementów w przypadku spadku ciśnienia w układach hydraulicznych/pneumatycznych.